In 2004 werd Marktplaats overgenomen door Ebay. Deze marketplaces spraken programmeur Joost Gielen aan, dus ook hij ging hiermee aan de slag. “Vanuit mijn internetbedrijf bracht ik voor een klant vraag en aanbod samen van kinderspullen.”
“Ik speelde al langer met de gedachte om zelf een marktplaats te creëren. Niet met producten, maar met diensten. Tussen de werkzaamheden door zette ik samen met mijn compagnon Werkspot op. Vanaf een zolderkamertje koppelden we consumenten die behoefte hadden aan bijvoorbeeld een stukadoor, schilder, schoonmaker of schilder aan de juiste vaklui.
Elkaar sterker maken
“Omdat we de eerste in Nederland waren die zoiets deden, kregen we naar aanleiding van een persbericht direct landelijke media-aandacht. Stap voor stap groeide Werkspot uit.” In 2007 knopen de heren er een verdienmodel aan en een jaar later meldt zich de eerste investeerder. In 2009 gaat het bedrijf een joint venture aan met De Telefoongids/Gouden Gids en kreeg Werkspot landelijke bekendheid dankzij tv-reclames. Het bedrijf verdubbelde in een jaar tijd. Regelmatig zoekt Joost in die tijd contact met bedrijven die hetzelfde doen in Duitsland en Spanje. “Iedereen was beperkt tot z’n eigen landsgrenzen dus we zaten niet in elkaars vaarwater. We wisselden kennis en ervaring uit waardoor we elkaar sterker maakten. We hadden allemaal de wind in de zeilen.”
Plezier beleven
“Het klinkt als een goed jongensboek, maar het heeft natuurlijk bloed, zweet en tranen gekost om Werkspot goed in de markt te zetten. Geloof me, niets gaat vanzelf. Bedrijven die binnen een dag succesvol zijn, bestaan niet.” Jarenlang is Joost met zijn team dag en nacht bezig met de zaak. “Ik had een fijn team dat geloofde in het concept. De medewerkers doken vol overgave dit avontuur in en beleefden daar plezier aan.” In 2012 besluit Joost even afstand te nemen van dit drukke bestaan en vertrekt met zijn vriendin een paar maanden naar Midden-Amerika. “M’n hoofd leeg maken, nieuwe ideeën opdoen, surfen.”
Cruciaal contact
Bij terugkomst klopt een droom-overnamekandidaat op Joost zijn deur. De Amerikaanse klussite HomeAdviser wil Nederland inlijven. Niet alleen omdat Werkspot een verdienmodel heeft bedacht waar de Amerikanen van kunnen leren, ook omdat er in Nederland nog veel markt te halen is. En ongetwijfeld speelt mee dat Joost de CEO een keer ontmoet heeft op een conferentie in Boston. “Ik heb hem toen gewoon aangesproken en verteld wat ik deed. Dit contact is misschien wel cruciaal geweest.”
Geloven in een idee
Joost en zijn compagnon verkochten het bedrijf in 2013 aan HomeAdviser die het bedrijf voortzette. Inmiddels werken er 150 mensen. Op de vraag of Joost spijt heeft dat hij Werkspot niet zelf heeft uitgebouwd zegt hij: “Het is nu een prachtig bedrijf, maar ik ben programmeur. Werkspot groeide mij boven de pet. Het was tijd dit avontuur af te sluiten en weer opnieuw te pionieren. Een mooi idee bedenken en de juiste mensen om me heen verzamelen. Mensen met passie die geloven in het idee, die een duit in het zakje willen doen om later de vruchten mee te plukken. Dát is wat ik het mooiste vind: “Samen mooie dingen maken!”
Van bouwsector naar yogawereld
Na de overname heeft het even geduurd voordat Joost vond wat hij zocht. Uiteindelijk verruilde hij de bouwsector voor de yogawereld en bouwt hij nu softwaresystemen voor yogastudio’s om onder meer hun financiële administratie, yogalessen, lesprogramma’s en de betalingen te registreren en bij te houden. “Dit systeem verkopen we inmiddels wereldwijd. Voorlopig alleen voor yogascholen, daarna kijken we verder.”