Juf Floor is kleuterjuf op basisschool De Uilenspiegel in Boekel. Hier geven ze ervaringsgericht onderwijs. Dit betekent dat de leerkracht aansluit op de beleving en het welbevinden van de leerling.
“Wanneer een kind een broertje of zusje krijgt, gaan we daar in de klas dieper op in zodra ik merk dat daar behoefte aan is. Alle leerlingen mogen hun eigen geboortekaartje meenemen of ze maken een nieuwe die ze in de taalhoek hangen. Ze leren hun naam schrijven en ontdekken begrippen als ‘datum’ en ‘gewicht’. Een moeder komt een keer de baby in de klas badderen zodat we de woordenschat uit kunnen breiden. Kinderen mochten laatst met een zwangere leerkracht mee naar de echoscopie,” vertelt Floor. “Ze hebben niet in de gaten dat ze ontzettend veel aan het leren zijn.”
Betrokkenheid verhogend leren
“Het is natuurlijk niet alleen go with the flow,” zoals Floor het zegt. “We hebben onze methodes waarin bijvoorbeeld staat welke letter in welke week in de spotlights staat. Daar werken we ’s ochtends aan zodat we ’s middags altijd met een thema aan de slag kunnen.” Als het onderwerp toevallig over verkeer gaat, zie je Floor met haar klas in een bus door Den Bosch rijden. “We kijken welke verkeersborden we tegenkomen en wat deze betekenen. We kijken in een trein rond en verkennen het busplein. De bussen zijn genummerd, dus we bespreken de getallen. Doordat ik behandel wat de kinderen leuk vinden, is de interesse groot. Ouders helpen graag op dit soort middagen. Zij kiezen heel bewust voor deze vorm van onderwijs.”
Samen hutten bouwen
Niet altijd kunnen kinderen de aandacht erbij houden. “Laatst had ik al drie keer gevraagd of ze een boek aan de kant wilden leggen. Ik ontdekte dat ze afgeleid waren door een geschiedenisboek dat iemand mee had genomen.” Binnen een paar minuten waren de kinderen buiten spelen aan het slijpen van takken en waren ze druk in de weer om met doeken tenten te bouwen. Ze waren compleet terug in het stenen tijdperk. Floor weet: “Kinderen die met veel plezier naar school gaan en vaak betrokken werken, maken een goede ontwikkeling door. Ook ik ga na 11 jaar in het onderwijs nog steeds met plezier naar school.”
Eigenaar van eigen leren
“We werken vanuit de driehoek: ouder, kind en leerkracht. De lijntjes zijn kort. Twee keer per jaar komen de ouders met het kind naar school. Aan de hand van hun portfolio met werkjes waar ze trots op zijn, vertellen ze hoe het met ze gaat. Achter in de map zit een brief die de leerkracht aan de kinderen schrijft met een competentielijst.” Kinderen zijn bij Floor op school zelf eigenaar van hun eigen leren. “Wij geven aan wat het kind allemaal al kan en vragen wat ze graag nog meer willen leren.” Daar zijn projecten voor die ze alleen of met hulp van een maatje uit de bovenbouw kunnen vormgeven. Het maatje helpt met bronnen zoeken of met een presentatie maken. Van samenwerken leer je van elkaar en dat zorgt ervoor dat kinderen extra gemotiveerd zijn. Zeker als een kind zich prettig en veilig voelt. Een beginnende kleuter koppelen we aan een leerling van groep 7. De eerste weken haalt deze leerling de kleuter op als ze op het grote speelplein gaan spelen. Totdat de kleuter aangeeft dat deze het zelf kan.”