Skip to content

“Wil je blijven bestaan, moet je jezelf continu opnieuw uitvinden”

Van Spaendonck 100 jaar

“Wil je blijven bestaan, moet je jezelf continu opnieuw uitvinden”

Mirjam Sijmons

Lid Raad van Bestuur EY Talent & Transformatie
  • talentontwikkeling
  • bestuurder
  • transformeren
07-10-2019

Het Nederlandse bestuur van EY zet zich in voor medewerkers om een werkplek te creëren waar groei en ontwikkeling op de eerste plaats staan. De purpose van EY is ‘building a better working world’. Daar geeft EY invulling aan door met haar diensten bij te dragen aan een betrouwbaar financieel systeem en honderden mensen per jaar op te leiden tot professionals die later ook in andere bedrijven werkzaam zullen zijn.

Millennials: transparant en flexibel

Om te weten wat voor mensen EY binnenhaalt (en dus weer laat doorstromen), heeft ze onderzoek gedaan naar millennials. De mensen geboren tussen het jaar 1980 en 2000 blijken vooral transparantie te zoeken. Ze willen uitleg over het ‘waarom’. Verder hebben ze flexibiliteit hoog in het vaandel staan. Ze zoeken werk dat past binnen hun levensfase. Zij verwachten dat de werkgever zich plooit rondom hun levensfase in plaats van dat zij zich moeten aanpassen. Het is volgens Mirjam een algemene trend dat het niet langer om leeftijd gaat, maar om de behoeften binnen en bepaalde levensfase. Ze schetst: “Ben je mantelzorger dan verwacht je andere dingen van je werkgever dan als je net een gezin gesticht hebt.” Daarom vindt Mirjam het zo belangrijk dat de menselijke maat terugkomt. “Steek tijd in medewerkers, kijk wat ze willen en maak het niet onnodig ingewikkeld voor ze. Dat werpt vruchten af.”

De toekomst: vertrouwen en snelheid

In de toekomst draait het volgens Mirjam vooral om vertrouwen. Ze legt uit: “Het is belangrijk dat mensen zich veilig voelen op hun werkplek. Dat ze fouten durven en mogen maken, zelf mogen agenderen en met de werkgever in discussie kunnen. Als je elkaar vertrouwt, durf je elkaar aan te spreken en kom je samen tot hogere hoogtes.” Klinkt eenvoudig, maar Mirjam geeft toe: “Bouwen aan vertrouwen is heel moeilijk, zeker als mensen zelf onder druk komen te staan. We zien dat bedrijven en organisatie die vanuit angst regeren niet innoveren en verbeteren. Zonder vertrouwen kom je er simpelweg niet. Vertrouwen zorgt voor snelheid. Ga maar na: als iemand die je vertrouwt een innovatief idee heeft, laat je deze eerder z’n gang gaan dan als je iemand niet vertrouwt. In dat laatste geval gaat er veel tijd verloren. Het idee moet namelijk nog over twee andere bureaus en misschien gat er nog wel een onderzoek overheen. Dan mis je de snelheid die nodig is om snel aan te kunnen passen. Bedrijven die nu groot zijn, zijn niet voortgekomen uit bestaande bedrijven. Über is niet ontstaan door een taxibedrijf en het concept Airbnb komt niet voort uit de Hilton Keten. Kortom: wil je blijven bestaan, moet je jezelf continu opnieuw uitvinden. Blijven kijken wat klanten vragen en hoe je je daarop snel kunt aanpassen.”

Verschillen zijn goud waard

Als lid van de Raad van Bestuur van EY kijkt Mirjam vooral naar de talent-agenda. “Ik kijk of we voldoen aan wat we voor ogen hebben. Ik check bijvoorbeeld of beoordelingssysteem transparant zijn en verbeter samenwerking door over trust te praten. Ik ga het goede gesprek aan met partners en probeer vertrouwen in te bedden in leiderschapstrainingen. Dat vraagt om teamwork.” Daaronder verstaat ze verschillende competenties bij elkaar zetten die samen de oplossing brengen voor een probleem. “Daarbij is het van belang van elkaar te snappen en vooral te accepteren dat mensen niet allemaal hetzelfde zijn. Juist verschillen zijn goud waard.” Een team moet wat haar betreft divers zijn in leeftijd, gender en etniciteit. 

Plezier in je werk

We halen volgens Mirjam nog maar een fractie uit medewerkers. “Niet in de zin van harder werken, maar in de zin van alle capaciteiten en ideeën van mensen benutten. We duwen mensen te veel in een functie. Werk zou meer vanuit een probleem ingevuld moeten zijn. Als mensen je door de poort van het bedrijf stappen, denken ze vaak dat ze de helft van hun persoonlijkheid thuis moeten laten. Of er uit moeten zien zoals iedereen. Ze laten zich in een keurslijf duwen. Bedrijven waar mensen werken die trots zijn op het product of de dienst, de baas vertrouwen en plezier hebben met elkaar: verdienen het meest.” Mirjam besluit: “Zonder plezier geen ondernemerschap. Je moet je werk serieus nemen, maar een zekere luchtigheid is nodig om door te kunnen denken.”

100 jaar bestaan

“Een hecht team heeft grotere kansen om te winnen”

“Om een goed team te vormen, moet je goed op elkaar zijn ingespeeld. Óp het […]...
100 jaar bestaan

“Ondernemen is ook tegen mislukkingen kunnen”

Iedereen heeft graag een dak boven z’n hoofd, geen schulden en een interessante baan. Toch […]...
100 jaar bestaan

“Naar elkaar luisteren, met elkaar praten en verbinding maken”

Vittorio (52) heeft een heftige jeugd achter de rug in Iran. Op zijn 18e verdedigde […]...

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Alles accepteren Opslaan