“Video- en tv-producties maken, vraagt om een creatief proces. Dankzij brainstorms kom je tot bijzondere en verrassende resultaten,” weet video- en tv producent, Isabelle van den Boomen als geen ander. Uiteindelijk leiden verschillende hersenspinsels tot een uniek product.
Isabelle bedenkt, filmt, interviewt, regisseert én monteert diverse videoproducties van tv-programma’s, commercials, aftermovies en videoclips. Bij kleine producties lukt dat prima alleen, maar bij grotere creaties heeft ze meer partners in crime. “Per opdracht bekijk ik in mijn netwerk en vriendenkring wie ik het beste bij een bepaalde productie kan betrekken, want iedereen heeft zijn of haar eigen kracht,” vertelt Isabelle die sinds 10 jaar eigenaresse is van Isa Music & Media en de mooiste producties maakt voor onder meer RTL, Joop van den Ende, Ladies of Soul, De TV Kantine, Soldaat van Oranje en vele mediabedrijven. Ze is zo’n beetje verantwoordelijk voor alle aftermovies van Nederlandse concepten in de Ziggo Dome en in Ahoy. Denk alleen al aan Ladies of Soul, André Hazes in Ahoy, Ashtonia, Let’s Dance, André Kuijpers, Holland zingt Kerst en The Christmas Show.
Ons eigen netwerk
Meestal werkt ze met een vaste groep van vijf professionals, maar ze pakt ook graag producties samen met mensen uit haar directe omgeving op. Ze schetst: “Laatst had ik een grote videoclipproductie van het nummer Candy van Nghtshft, geproduceerd door mijn vriend. Met een paar vrienden hebben we deze productie opgezet en regelden we een crew van 20 mensen: acteurs, figuranten, een assistent, lichtman, noem maar op. Al deze mensen kwamen uit ons eigen netwerk. In deze hilarische clip figureerden onder andere de zangeres van onze band QWARK waar ik toetseniste en backing vocals ben, een opdrachtgever waar ik veel mee werk, nichtjes van mijn vriend en zelfs mijn ouders. Voor één scène moesten mijn vader en moeder heel boos worden. In het begin had mijn vader hier moeite mee, maar ik gaf hem wat handvatten: situaties waarvan ik wist dat hij er zich in het dagelijks leven over op zou winden. De shots die we samen maakten, waren fantastisch. Onze bekenden bleken goed te kunnen acteren, als je ze maar op de juiste manier weet uit te dagen.
Gezamenlijk naar een hoger niveau
Isabelle vroeg een poosje terug een aantal vriendinnen om te acteren voor een Verkade commercial. Zij mochten een hele middag chocolade eten voor camera,” lacht Isabelle. “Superleuk om op deze manier samen te werken. Ik bied vrienden werk en ik kan mooie dingen maken met mensen die ik ken en vertrouw. Dit zorgt uiteindelijk voor een nóg beter resultaat. Het is zo mooi om te merken dat je de grootste producties kunt maken samen met de mensen uit je eigen omgeving. Gezamenlijk tillen we de producties naar een hoger niveau.”
Vertrouwen en discretie
“Zelf heb ik vaak het plaatje hoe het moet worden al in mijn hoofd, maar omdat je met meer mensen bezig bent, rijzen er gaandeweg allerlei ideeën en kom je verder.” De aftermovie moet na de laatste show zo snel mogelijk live zodat de kaarterkoop van het jaar erop van start kan gaan nu het bij mensen nog vers in het geheugen zit. Je moet de show kunnen voelen; de beleving en sfeer pakken op het juiste moment zodat de optredens die volgen als warme broodjes over de toonbank gaan. Steeds weer maak je iets unieks. Zo ook bij Epke Zonderland die mee deed met een show in Ziggo Dome. Het idee ontstond om Epke te volgen op de catwalk op weg naar het ronde podium midden in de concerthal waar hij zijn applaus ging halen. Isabelle denkt terug: “Hij deed zijn kunsten, kreeg applaus en liep naar voren. Ik erachter aan. Je ziet z’n gespierde rug en hij spreidt z’n armen. Op dat moment vliegt het vuurwerk omhoog en zie je 15.000 man compleet uit hun dak gaan. Dan heb je dat shot …. Kicken!” Zo’n schot in de roos is mooi, maar lang niet altijd is de beeldkeuze makkelijk te bepalen. “Werken met verschillende mensen betekent verschillende ideeën en meningen. Ook al denk ik er soms anders over, ik neem het shot dat een teamlid voorstelt op en kijk achteraf wel wat ik ermee doe.”
Positiviteit en energie
Zie je Isabelle tijdens een van de vele mediaspektakels, dan zie je vaak een camera. Met haar ene oog kijkt ze in de camera met de andere maakt ze contact met haar interviewkandidaat. “De BN’ers waarmee ik werk, hebben me vaak voorbij zien komen. Ze kunnen me vertrouwen. Weten dat ik discreet ben. Hierdoor bouwen we samen een band op waardoor we tot een beter resultaat komen.” Camerawerk is zo veel meer dan op ‘rec’ duwen. “Ik denk met de mensen voor de camera mee. Ik tip ze als een kledingstuk of haarpluk niet goed zit.” Met Chantal Janzen vindt Isabelle het altijd fun. “Dan stel ik iets grappigs voor en dan gaat zij erop en erover. Leuk om samen op een ontspannen manier mooie dingen te maken die positiviteit en energie bevatten.”
Jezelf zijn
Doordat Isabelle zelf veel energie geeft, krijg ze er van anderen ook veel voor terug. Ze weet minder ervaren mensen altijd uitstekend op hun gemak te stellen. “Ik maak een praatje en vertel wat er goed gaat, zodat ze zich op hun gemak voelen. Of ik nu Glennis Grace, Jude Law, Joop van den Ende of iemand op straat voor de camera heb staan: ik ben open, tegen iedereen hetzelfde en altijd mezelf.”