Van Spaendonck 100 jaar

“Industrie, educatie en onderzoek verbinden om samen tot innovatieve ideeën te komen”

Lobke Elbers

Specialist digitalisering en technologie binnen toerisme
  • Business development & innovatie op Breda University of Applied Sciences
  • Zet zich vol in op een future proof reisindustrie
  • Op zoek naar samenwerking om skillgaps te verkleinen
12-12-2018

Lobke Elbers werkt voor Breda University of Applied Sciences, de grootste opleider in toerisme. “Waar veel mensen vaak niet bij stilstaan is dat er naast een educatie kant tevens een grote research- en projectkant bestaat,” vertelt Lobke. Dat is precies het gebied waar zij zich beweegt. “Het is mijn streven om kennis die er al is over toerisme verder te ontwikkelen en een bijdrage te leveren aan informatie die ontbreekt. Alles om een future proof reisindustrie te creëren,” vat ze haar bezigheden samen.

Verbinding industrie en educatie

Om de reisindustrie voor te bereiden op de toekomst zoekt ze verbinding tussen industrie, educatie en onderzoek. “Hoe kun je studenten en industrie verbinden om samen tot innovatieve ideeën te komen? Welke onderwerpen zijn relevant om studenten bij te betrekken?” Een mooi initiatief is volgens Lobke de Travel Challenge. Ze legt uit: “Excellente studenten tourisme management, traveltrade, E-commerce, online marketing, ICT en/of datamanagement worden een week lang gekoppeld aan organisaties in de reisindustrie. Het is de bedoeling dat ze samen tot innovatieve businessideeën komen. Een team had bijvoorbeeld een oplossing bedacht om millennials te bereiken voor reisorganisatie TUI. Dit idee is uitgemond in de Travellr app.” Door middel van ‘swipen’ kunnen gebruikers erachter komen welke bestemming het beste matcht met hun voorkeuren.

Europese samenwerking

Lobke is ook internationaal actief. Zo is ze verbonden aan een Europees project ‘Next Tourism Generation’. In dit project onderzoekt ze met 14 partners uit 8 landen welke skills nodig zijn voor toerisme-professionals in de toekomst. “Waar gaat de wereld heen en hoe kan en moet de reisbranche daarop inspelen? Waar zitten de gaten wat studenten straks in de reiswereld moeten kunnen? Door alle technologische innovaties zijn digitale skills belangrijk. Maar ook sociale skills en green skills. Accommodaties, citymarketing organisaties, reisbureaus, iedereen moet mee in deze veranderingen. We zouden een standaard moeten ontwikkelen dat heel Europa binnen onderwijs, industrie en overheid op hetzelfde level samenwerkt om de skillgaps te verkleinen en in de toekomst te voorkomen. Uiteindelijk ontstaat er een mechanisme en bereiken we een sneeuwbaleffect,” zo blikt Lobke vooruit.

Kennis delen

Al de kennis die Lobke op de verschillende plekken vergaart, doceert ze op Breda University. “In een digitaliseringstijdperk is het niet meer te doen om uit boeken te leren. Ik deel de kennis die ik op doe in de projecten waar ik bij betrokken ben.” Ze schetst: “Afstudeerscripties die ik begeleid op innovatieve onderwerpen zijn mini onderzoeken waar ik bijvoorbeeld weer over kan bloggen.” Dit soort onderwerpen geven haar weer inspiratie voor topics op congressen of platforms, waar ze actief is als adviseur. Ik doe alleen iets als het alle domeinen waarin ik werk versterkt. Pas dan kan ik komen tot een maximale kennisdeling en ontwikkeling.”

Samen creëren

Om goed met anderen te kunnen samenwerken heeft Lobke mensen nodig met een open houding. “Mensen moeten het idee hebben sámen iets te creëren, samen impact te willen maken, samen te kijken naar de toekomst. Samen bronnen openstellen binnen organisatie of onderzoek doen om in kaart te krijgen waar de verschillen in kennis liggen. Waar gaat de wereld heen en zijn we daar al mee bezig? Daar moeten organisaties een rol in willen spelen. De reisindustrie doet al mooie dingen. Denk aan expertgroepen voor artificial intelligence of blockchain waarbij we technologie, transformatie en innovatie bespreken,” vertelt Lobke.

Concurrentie

De reisindustrie is concurrentiegevoelig, maar je zoekt elkaar volgens Lobke op punten op waar je elkaar kunt versterken. “Het gaat om ontwikkelingen die de hele industrie beïnvloeden. We kijken samen naar de toekomst, want de reisindustrie moet er samen met de partners iets mee als ze in de toekomst succesvol willen zijn. Het gaat niet alleen om digitale ontwikkeling, ook sociaal, cultureel, green en sustainability doen mee. We moeten naar een gezamenlijk doel waar we naar toe willen werken. Hoe blijf je bijvoorbeeld in een hightech wereld toch persoonlijk met elkaar communiceren, en hoe prioriteer je innovaties. Dit moeten industrie, educatie en overheid samen doen, want alleen red je het simpelweg niet.”

Nieuwsbericht

Intrigerende voorstelling Smeltkroezen

Vrijdagavond was er een intrigerend optreden in het Van Spaendonck Ondernemingshuis. Met de voorstelling Smeltkroezen [&...
100 jaar bestaan

“Goede samenwerking ontstaat als je samen een hoger doel hebt”

Vrijheid en Veiligheid zijn niet vanzelfsprekend. Het is bovendien iets van en voor ons allemaal […]...
100 jaar bestaan

Van Spaendonck: korte film

In deze korte film een terugblik van 1919 tot het bedrijf Van Spaendonck in 2019. […]...