“Wij zijn vanuit de Rotterdamse haven vooral druk met het aanbieden van container groupage diensten over de hele wereld. Dat betekent iedere dag opnieuw puzzelen om de zakken, vaten, dozen, kisten, pallets, buizen en bundels van soms wel 20 verschillende klanten zo slim mogelijk in een container te verzamelen. Steeds opnieuw zoekend naar de beste prijs-beladingsgraad.” Aan het woord is financieel directeur van Rotterdam Harbour Holding, Evert Braam.
Hij verduidelijkt: “Onder de naam Famous Pacific Shipping (FPS) organiseren we de logistiek van zendingen die niet groot genoeg zijn voor een hele container, maar wel te groot om als pakket te versturen. Deze zendingen verzamelen we in containers en daar bieden we vaste afvaarten voor aan naar wereldwijde bestemmingen. We richten ons vooral op logistieke bedrijven die zelf geen groupage diensten hebben voor de kleinere bestemmingen.”
Een ander deel van het bedrijf richt zich met Trans Ocean Pacific (TOP) op de algemene expeditie. Als expediteur regelt TOP enkel het vervoer en is -net zoals een reisbureau een reis regelt- een tussenpersoon. “We regelen de logistiek van het mkb die hun spullen van buiten Europa halen. Er komt heel wat kijken bij het importeren of exporteren,” weet Evert.
De container groupage is de grootste activiteit. Een nichemarkt met veel concurrerende en lage marges. Maar Evert klaagt niet, want het gaat het bedrijf al 20 jaar voor de wind.
Continu aandacht voor contacten
“Er is in ons werk altijd een samenwerking met de partij aan de overkant. Daar moet zo’n zelfde soort partij zitten als wij zijn. We zijn jarenlang bezig geweest om wereldwijd een sterk netwerk van partners op te bouwen over de hele wereld.” Soms heeft FPS een partner met één kantoor die het hele land bestrijkt, maar bijvoorbeeld in China werken ze met meerdere kantoren. Dat vraagt om afstemming en samenwerking in onder meer Afrika, Azië, Australië en Amerika. “Daar moet je continu tijd en energie in steken. Er gebeurt namelijk veel in het netwerk. Zo worden bedrijven waar we veel zaken mee doen bijvoorbeeld gekocht door de concurrent of bedrijven gaan failliet.”
Verliezen samen delen
Een samenwerking opbouwen, betekent investeren. “In het begin heb je lege of half beladen containers. Je moet allebei bereid zijn je verlies te nemen. Dat vraagt om vertrouwen. Als je allebei je cijfers op tafel legt en bereid bent de verliezen die je oploopt in de aanloop samen te delen, kom je er altijd uit. Als je de rekening bij de ander wil leggen, is de samenwerking kansloos. Het scheelt enorm veel als je al een goede naam en reputatie hebt opgebouwd. Alleen met een goede samenwerking en vertrouwen kun je het maximaal voor elkaar hebben. Inclusief een hoge mate van kwaliteit en dienstverlening. Het is vaak een kwestie van gunnen.”
Eigen software schrijven
De Rotterdamse haven heeft een hub-functie. Zo’n beetje alle diensten vanuit de hele wereld komen hierlangs. Je kunt van Beiroet niet rechtstreeks naar de VS. Dat kan alleen via Rotterdam. “In de haven van Rotterdam zitten vijf bedrijven die in de container groupage zitten. Twee zijn Rotterdamse bedrijven zoals wij. Zij hebben hun eigen netwerk opgebouwd en opereren zelfstandig. De andere bedrijven zijn onderdeel van een multinational. Zij hebben praktisch overal op de wereld hun eigen kantoren. Zij hebben wereldwijd een netwerk gekocht en hebben dat onder één vlag samengebracht.” Dat heeft z’n voor- en nadelen,” merkt Evert. “Voordeel is dat wij gemakkelijk van een zwakke partner afscheid kunnen nemen, een multinational moet het doen met een rammelend kantoor. Nadeel is dat zij kunnen werken met één systeem. Wij zitten altijd met koppelingen die nodig zijn om data uit te wisselen.”
Omdat de activiteiten specifiek zijn, schrijft en ontwikkelt Rotterdam Harbour hun eigen software. “Een behoorlijke uitdaging gezien het tempo van de ontwikkelingen. Onze it-afdeling is continu bezig met optimaliseren. Iedere haven heeft eigen systemen dus het vereist per klant maatwerk om data in te lezen en te verwerken. Eigen systemen ontwikkelen is één, we moeten ze ook onderhouden.”
Papierwinkel
“Het scheelt een hoop tijd dat Nederland te maken met een meedenkende overheid die proactief naar het bedrijfsleven kijkt. Ze doen er alles aan om zaken simpeler te maken en te automatiseren,” stelt Evert. Nederland heeft de afgelopen jaren een flinke slag gemaakt. “Doordat veel elektronisch kan, is er weinig papieren rompslomp. Wereldwijd is dat een ander verhaal. Sinds de aanslagen van 9/11 zijn maatregelen in Amerika ontstaan die alsnog een enorme papierwinkel met zich meebrengen. Dit hebben Aziaten overgenomen. Alles moet aangemeld, gefiled en goedgekeurd zijn in de VS voordat het er heen gestuurd mag worden. De boetes zijn enorm als het verkeerd gaat. Internationaal hebben we een waslijst aan documentatie af te werken als iets verstuurd wordt naar Amerika. Omdat wij bij de groupage verantwoordelijk zijn om een container aan te brengen en een fout kostbaar is, nemen wij de hele douane afhandeling uit handen van de klant.” Ze houden zelf wel inzage dankzij de portal waar ze alles kunnen volgen. Van orders, offertes, status tot facturen. Voor ons scheelt dat een volle mailbox en een roodgloeiende telefoon.”
Goede rolverdeling
Een groot deel van het succes is volgens Evert vooral te danken aan de juiste combinatie van mensen. “We hebben een goede rolverdeling binnen het bedrijf. Ieder doet waar hij goed in is. De eigenaar, de heer Munster, reist de hele wereld rond om klanten te zoeken en het netwerk te onderhouden. Saskia de Jong is geweldig in het uitbouwen van de container groupage. Ikzelf ben verantwoordelijk voor de financiën, automatisering en de structuur van het bedrijf.” Deze drie-eenheid is de sleutel tot succes. Die groei en ontwikkeling die het bedrijf doormaakt, geeft Evert enorm veel positieve energie. “Jaarlijks groeien we al 20 jaar boven de 10%. We dachten dat we onze maximale omvang wel bereikt hadden als je kijkt naar de volumes die we doen. Toch blijft dit gestaag groeien. We zijn meer naar het achterland gaan kijken en inmiddels doen we veel in Zwitserland en Oostenrijk. Duitsland biedt ook nog leuke uitdagingen. Zolang wij goede, sterke en betrouwbare partners hebben, zitten wij goed.